کلاهبرداری پیامکی
پیام رسان بلاگ آموزشی فیشینگ پیامکی چیست ؟+معرفی روش های کلاهبرداری پیامکی

فیشینگ پیامکی چیست ؟+معرفی روش های کلاهبرداری پیامکی

نوشته ای از سوگند عبدالله زاده
انتشار در تاریخ 15 آبان 1401
دسته بندی: آموزشی

روزانه همه ی ما پیامک های متعددی دریافت میکنیم از پیامک های اطلاع رسانی نظیر پیامک بانکی گرفته تا پیامک های تبلیغاتی مختلف. گاها از سرشماره هایی پیامک میگیریم که هیچ شماره ای نمایش نمیدهد و فقط نام ارگان در آن مشخص است .در حال حاضر تنها ارگان های دولتی هستند که از طریق پنل پیامکی ، اس ام اس با نام برند تجاری ارسال میکنند.
اما بین این پیامک ها که گاهی تبلیغاتی هستند چطور به آنها اعتماد کنیم ؟ امروز در این مقاله با من همراه باشید.

فیشینگ پیامکی چیست ؟

فیشینگ پیامکی یکی از انواع کلاهبرداری پیامکی است که کلاهبردار با ارسال پیام های کلاهبرداری به اطلاعات شخصی و مهم شما دست پیدا می کند . این اطلاعات می تواند رمز بانکی شما باشد و یا اطلاعات ورود به حساب شخصی ثنا و … باشد. به همین دلیل توضیه می شود تا به لینک های ناشناس در پیامک اعتماد نکنید.

انواع روش های کلاهبرداری پیامکی

در اکثر موارد پیامک هایی با محتوای جذاب و اغواکننده در حوزه های بخشودگی جرائم ، برنده شدن گنج ، بن تخفیف خرید کالا ، ثبت ثنا و …. بیشترین روش های کلاهبرداری پیامکی هستند.
البته این پیامک های کلاهبرداری بیشتر در مناسبات و زمان های خاص ارسال می شوند مثل اخباری در مورد هدفمندی یارانه ، ثبت نام کارت سوخت ، ثبت نام سبد کالا ، اعلام جوایز بانکی ، رجیستری تلفن همراه ، ثبت نام وام یارانه و …. از طرف دولت اعلام شود.
با توجه به متنی که افراد کلاهبردار برای ارسال پیامک تبلیغاتی انتخاب میکنند ، شما را وارد به برقراری ارتباط با خودشان میکنند و این باعث میشود خودتان اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب را در اختیار این افراد قرار دهید.

چگونه متوجه شویم کلاهبرداری پیامکی می باشد ؟

معمولا کلاهبرداری پیامکی با سرشماره های طولانی و عجیب و غریب ارسال میشود ، یا گاها از روش ارسال پیامک از سیم کارت استفاده می کنند . ساده ترین راه برای تشخیص این افراد سرشماره های است که پیامک را ارسال میکند و هرگز دولت خدمات خود را با سیمکارت موبایل یا سرشماره های طولانی ارسال نمیکند و رند ترین شماره ها را انتخاب میکند.

کلاهبردار پیامک

همان ابتدای دریافت این پیامک میتوانید این سرشماره را با سرشماره ی خط اختصاصی پیامک های دیگری که از ارگان های دولتی دریافت میکنید مقایسه کنید.
همچنین می توانید شماره تلفن های ارائه شده در متن پیامک را بررسی کنید و اگر شماره موبایل شخصی بود مطمئن باشید که از دولت چنین پیامکی دریافت نکرده اید.

اگر در متن شما لینک نیز وجود داشت به سادگی و با نگاه کردن به لینک در متن پیامک و با هوشمندی میتوانید لینک جعلی یا به اصطلاح فیشینگ را تشخیص دهید . معمولا لینک های ارسالی بسیار مشابه لینک دولتی بوده و فقط در یک حرف آدرس میتوانید تفاوت را پیدا کنید.

در صورت دریافت این پیامک ها و کلیل بر روی لینک حتما گزارش پیامک کلاهبرداری را به پلیس فتا ااطلاع دهید تا پیگیر کنند.

اخیرا در مدل جدید کلاهبرداری پیامکی (فیشینگ) ، در متن پیامک ها اپلیکیشن اندرویدی قرار میدهند و با دانلود و نصب اپلیکیشن اجازه ی دسترسی به اطلاعات موبایل را به کلاهبردار داده اید. این بدافزار میتواند با استفاده از سیمکارت شما به همه ی مخاطبین موبایل یک پیامک کلاهبرداری را از طرف شما بدون اطلاع تان ارسال کند.

چند نمونه کلاهبرداری پیامکی

در این قسمت چند نمونه پیامک های کلاهبرداری که از این طریق به کلاهبرداری می پردازند را برای شما مطرح میکنیم.

پیامک بن خرید کالا

معمولا در این نوع پیامک اعلام می شود : تبریک شما برنده ی جایزه ی 20 میلیون تومانی ما شده اید ، جهت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

و با تماس با این شماره ها شما را مجبور به خرید محصول بی کیفیت با هزینه ی کمتر میکنند که ارزش آن بسیار کمتر از مبلغی است که دریافن میکنید یا بعضی از افراد پس از اینکه هزینه را برایشان کارت به کارت کرده اید دیگر جواب تلفن را نمیدهند.

پیامک پیدا شدن گنج

معمولا این افراد پیامک را به صورتی مینویسند که شما فکر کنید بی سواد هستند و نمیتوانند این گنج پیدا شده را بفروشند و اینچنین شما را مجبور به تماس میکنند. ولی شما بدانید نه تنها نباید تماس بگیرید بلکه حتی نباید به این کلاهبرداری پیامکی یا پیامک فیشینگ پاسخ دهید .

پیامک های دولتی حاوی لینک پرداخت

همیشه این مورد در خاطرتان بماند که دولت برای ارائه ی خدمات به شما نیاز به رمز دوم و اطلاعات کارت شما ندارد. پس اگر پیامکی که مطمئن هستید یک ارگان دولتی ارسال میکند به همراه لینک ارسال شد و از شما خواست که پرداختی را انجام دهید هرگز چنین کای نکنید و مطمئن باشید این یک کلاهبرداری پیامکی می باشد.

اگر از ما کلاهبرداری پیامکی صورت گرفت چه اقداماتی که باید انجام دهیم؟

در صورتی که مطمئن شده اید کلاهبرداری پیامکی از شما صورت گرفت تنها راهی که میتوانید پیگیری کنید از طریق پلیس فتا می باشد. از طریق سایت www.cyberpolice.ir میتوانید به پلیس فتا گزارش شماره های کلاهبرداری را اطلاع دهید تا پیگیری های بعدی توسط پلیس فتا انجام گیرد.

نتیجه گیری

با وجود تمام اطلاعاتی که در اختیار شما گذاشتم باز هم تاکید میکنم که کلاهبرداری پیامکی زیاد شده است و باید بسیار مراقب اطلاعاتی که از در اختیار این افراد قرار میدهید باشید. پس بهترین راهکار این است که همه ی جوانب یک پیامک دریافتی را بررسی کنید ؛ همیشه مبنا را بر کلاهبرداری قرار دهید مگر اینکه مطمئن شدید کلاهبرداری پیامکی نیست.

این مقاله مفید بود ؟

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین رتبه 4.6 / 5. تعداد رای : 63

هنوز کسی به این مطلب رای نداده ؛ شما اولین نفر باشید !

تحریریه از سوگند عبدالله زاده

سوگند عبدالله زاده

سوگند ، دختر مهربون و پرانرژیه ، تو کارش هم خیلی با دقته و پشتکار کار داره. فارغ التحصیل رشته کامپیوتره و از سال 98 عضو خانواده موج شهر شده و با پشتکارش یکی از اعضای فعال گروه محسوب میشه. اگر موردی باشه که در جریانش نیست حتما پیگیری می کنه تا خودش هم اطلاعاتش رو تو اون زمینه کامل کنه. سوگند عاشق حیواناته و سعی می کنه ازشون حمایت کنه، علاوه بر کارش عاشق فیلم دیدن و کتاب خوندن هم هست، اوقات بیکاریش رو هم معمولا صرف فیلم دیدن یا رمان خوندن میکنه

ارسال کامنت

5 کامنت

  1. امیر نظری

    19 تیر 1402

    سلام مقاله خوب و مفیدی بود بهتر میشد اگه لیست شماره های کلاهبرداری هم تو مقالتون ارائه میدادین

  2. مرجان اسدی

    19 تیر 1402

    سلام وقتتون بخیر امکان داره از سامانه پیامکی با شماره های اختصاصی و شماره سامانه پیامکی پیامک های کلاهبرداری ارسال کنند ؟ در این صورت گزارش پیامک کلاهبرداری را به سامانه پیامکی بگیم یا پلیس فتا؟

    1. پیام رسان

      پیام رسان

      7 مرداد 1402

      سلام وقت شما بخیر در صورت دریافت پیامک مشکوک به کلاهبرداری با پلیس فتا در ارتباط باشید .

  3. ونوس

    29 آذر 1402

    سلام اگه لینک رو کلیک کردیم ولی سایت باز نشد بازهم مشکل آفرین هست؟

    1. پیام رسان

      پیام رسان

      9 دی 1402

      سلام بطور کلی پیشنهاد می کنیم روی لینک های ناشناس کلیک نفرمایید.

ثبت نام ورود