بازاریابی چریکی
پیام رسان بلاگ آموزشی بازاریابی چریکی چیست؟(گوریلا مارکتینگ) + ویژگی ها و نمونه موفق بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی چریکی چیست؟(گوریلا مارکتینگ) + ویژگی ها و نمونه موفق بازاریابی پارتیزانی

نوشته ای از سجاد افضلی
انتشار در تاریخ 9 اردیبهشت 1403
دسته بندی: آموزشی

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی یکی از استراتژی های مهم برای معرفی برند کسب و کار شما و محصولات می باشد، که سعی می کند با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را دریافت کند.

در دنیای پر رقابت امروزی، جایگاه و استقلال برندها بستگی بیشتری به توانایی آنها در جلب توجه مخاطبان دارد برای همین در این سبک بازاریابی سعی می شود تا با روش های غیرمتعارف نظر مشتری را جلب کنند.

بازاریابی چریکی با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های غیرمعمول و نوآورانه، توانسته است تا برندها را به عنوان پیشگامان و خلاقانه‌ترین بازیگران در عرصه بازاریابی معرفی کند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این سبک بازاریابی و چند نمونه موفق از گوریلا مارکتینگ آشنا شویم.

بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتنیگ یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن شرکت‌ها از تعاملات غیرمعمول برای ترویج محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. اصطلاح آن توسط کتاب “بازاریابی چریکی” نوشته جِی کانراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ معروف شده است. بازاریابی چریکی و بازاریابی پارتیزانی نیازمند ذکاوت، خلاقیت و دید خارج از چهارچوب های معمول است.

به طور خلاصه، بازاریابی چریکی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای برندها توانسته است به آنها این امکان را بدهد که با رویکردهای جدید و جذاب، به جنگ ارتقاء نام تجاری خود بپردازند و در برابر رقبا به عنوان برندهای خلاق و متمایز شناخته شوند.

در این سبک بازاریابی شما می توانید از روش های بازاریابی گران و پرهزینه دوری کنید و با ارسال پیام های خلاقانه و غیرمنتظره مخاطبین بیشتری جذب کنید و احساس آنها را بیدار کنید.

برای بازاریابی پارتیزانی بصورت پیامک می توانید با انواع روش های ارسال پیامک در سامانه های پیامکی برای مخاطبین و مشتریان خود پیامک هایی که در مسیر خلاقیت و نوآوری و شیطنت شماست ارسال کنید و موجب جذب مشتری گردید.

کسب و کار داری و میخوای تبلیغات پیامکی انبوه داشته باشی؟!

ارسال پیامک انبوه با سرعت بالا دریافت گزارش پیامک های ارسال شده بانک شماره موبایل جامع ، به روز و تفکیک شده انواع ارسال منطقه ای، مشاغل، زنده و ... وب سرویس پیامکی رایگان با قابلیت پترن

انواع بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتنیگ

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی پارتیزانی شامل استفاده از روش‌های نوآورانه و غیرمعمول برای جلب توجه و افزایش فروش است. این نوع از بازاریابی شامل انواع بسیاری ست که در اینجا انواع اصلی بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ را که موجب جذب مشتری و افزایش فروش می گردند را برای شما توضیح می دهیم.

گوریلا مارکتنیگ

بازاریابی فراگیر

بازاریابی فراگیر نوعی بازاریابی پارتیزانی است که افراد را تشویق می‌کند تا اطلاعات مربوط به یک محصول یا خدمات را از طریق اینترنت منتشر کنند.

این روش، با استفاده از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، افراد را به جای تبلیغات مستقیم، به انتشار اطلاعات و تجربیات خود درباره محصول یا خدمات ترغیب می‌کند. این استراتژی می‌تواند ارتباط نزدیک‌تری بین مشتری و برند ایجاد کند و از طریق تبلیغات دهان به دهان، تصویری موثر از برند را بین مخاطبان ترویج کند. ایده هایی از قبیل:

  • کمپین تخفیفات اختصاصی برای اعضای وفادار
  • پیامک‌ اطلاع رسانی و اس ام اس یادآوری و راهنمایی برای مشتریان
  • نظرسنجی پیامکی، مسابقات و قرعه‌کشی‌های مخصوص مشتریان
  • ارسال اخبار و آخرین تحولات مرتبط با صنعت یا محصولات شما
  • اطلاع رسانی درباره تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و رویدادهای آینده

بازاریابی محیطی

بازاریابی محیطی یک استراتژی خلاقانه از بازاریابی پارتیزانی است که با قرار دادن تبلیغات در مکان‌های غیرمعمول، سعی در جذب توجه مخاطبان دارد. این روش با هدف غافلگیر کردن مخاطبان و ایجاد تمایل آنها برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصول یا خدمات، کار می‌کند. ایده هایی از قبیل :

  1. تزئین خیابان‌ها و پله‌های شهری با طرح‌ها و نقاشی‌های محیطی
  2. برگزاری رویدادهای جمعیت‌پذیر در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها یا میدان‌های شهری
  3. استفاده از نقاشی‌های سه‌بعدی بر روی کنده‌های خیابانی و مکان‌های عمومی
  4. اجرای کمپین‌های تبلیغاتی غیرمعمول مانند نصب تبلیغات در محیط‌های زیرزمینی یا روی دوچرخه‌های شهری
  5. ارسال پیامک LBS بصورت لایو و زنده در مناطق دلخواه

بازاریابی تجربی

بازاریابی تجربی یکی دیگر از روش های گوریلا مارکتنیگ که با هدف جذب مخاطبان به شرکت و ایجاد ارتباط نزدیکتر با آنها، استفاده می‌شود. این روش بازرایابی پارتیزانی مستلزم جذب مشارکت مخاطبان در فعالیت‌های مرتبط با برند است و از طریق ارائه تجربیات و فرصت‌های مشارکت، مخاطبان را به مشارکت فعال در تبلیغات تشویق می‌کند. ایده هایی از قبیل:

  • برگزاری رویداد و کارگاه های تجربی و آموزشی مرتبط با محصولات یا خدمات شرکت، به منظور ارائه تجربه مستقیم به مخاطبان.
  • ایجاد فضاهای تعاملی در فروشگاه‌ها یا نمایشگاه‌ها که به مشتریان امکان می‌دهد محصولات را تست و از عملکرد آنها آگاه شوند.
  • ارائه فرصت‌های مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با برند، مانند مسابقات، نظرسنجی‌ پیامکی از مشتریان یا برنامه‌های مشترک با مشتریان.

بازاریابی مخفیانه

این روش معمولاً با استفاده از تبلیغات غیرمستقیم و پنهانی در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب بدون اطلاع رساندن به مخاطبان، به ترویج برند می‌پردازد.

این استراتژی گوریلا مارکتنیگ از مخفیانه بودن برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد تمایل به استفاده از محصول یا خدمات، بهره می‌برد و به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا با هزینه کمتر، به روش‌های جدیدی از تبلیغات پایبند باشند. ایده هایی از قبیل :

  • نصب نقاشی‌ها و آثار هنری با موضوعات مرتبط با برند در مکان‌های عمومی
  • استفاده از تبلیغات مخفی در فیلم‌ها، سریال‌ها یا اثرهای هنری با مخاطبان فراگیر
  • ایجاد تجربه‌های مخفیانه و غیرمنتظره برای مشتریان، مانند کد‌های QR پنهان در محصولات یا مکان‌های عمومی.
  • انجام کمپین‌های اجتماعی یا پیامکی مستمر و طولانی مدت برای ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطبان بدون اطلاع‌رسانی قبلی
  • ایجاد مسابقات یا چالش‌های مخفی برای مشتریان، که باعث ایجاد جذابیت و تمایل به شرکت در برنامه‌های شرکت شود

تبلیغات طرح‌ریزی شده

تبلیغات طرح‌ریزی شده به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا با قرار دادن تبلیغات بزرگ و فریبنده در مکان‌های استراتژیک، تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را برای مخاطبان ایجاد کنند.

این استراتژی معمولاً با استفاده از تبلیغات بزرگ و شگفت‌انگیز در مکان‌های عمومی، به جذب توجه مخاطبان می‌پردازد و از طریق تبلیغات گوناگون، به معرفی برند و جلب توجه مخاطبان می‌پردازد. ایده هایی از قبیل:

  • نصب تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در مکان‌های پرتردد شهری یا در نقاط مهم شهر، به‌طوری‌که مخاطبان با دیدن آنها تحت تأثیر قرار گیرند.
  • برگزاری رویدادها یا فعالیت‌های ویژه در فضاهای عمومی با همکاری شرکت‌ها، که با استفاده از تبلیغات طرح‌ریزی شده، توجه مخاطبان را جلب کند.
  • استفاده از تبلیغات تعاملی و فعالیت‌های رسانه‌ای خلاقانه مثل ویدئوهای پروژه‌ای یا بازی‌های تعاملی که در مکان‌های عمومی نمایش داده شوند و مخاطبان را وارد فرآیند تبلیغاتی کنند.
  • خرید ابزار های تبلیغاتی و نیرو بر اساس بودجه تبلیغات مانند خرید پنل پیامکی ، طراحی گرافیک و ….

بازاریابی مردمی

بازاریابی چریکی چیست؟

این روش معمولاً با استفاده از تبلیغات کوچک و ارزان، ارتباط مستقیم با مخاطبان را برقرار می‌کند و از طریق استفاده از منابع کمتر، به ترویج برند و افزایش آگاهی مخاطبان از محصول یا خدمات می‌پردازد

این روش به شرکت‌های کوچک و محلی امکان می‌دهد تا با هزینه کمتر، به روش‌های نوینی از تبلیغات پایبند باشند و به جذب مخاطبان بپردازند. ایده هایی از قبیل:

  • ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی محلی با استفاده از روش‌های سنتی مانند پوسترها، بروشورها یا آگهی‌های تراکت، ارسال پیامک منطقه ای در مغازه‌ها و مکان‌های عمومی.
  • برگزاری رویدادها یا فعالیت‌های محلی با همکاری با انجمن‌ها، مدارس، یا مراکز فرهنگی، که این رویدادها موجب افزایش آگاهی مخاطبان از برند شما شود.
  • استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان محلی و انتشار محتوای مرتبط و جذاب به آنها.

مزایا و معایب بازاریابی چریکی

امروزه این سبک از بازاریابی یا همان گوریلا مارکتینگ به دلیل خلاقیت و نوآوری که در جذب مشتری دارد محبوبیت زیادی دارد از مزایای فوق العاده و معایبی برخوردار است که در این قسمت مزایا و معایب بازاریابی چریکی را برای شما مطرح می کنیم.

مزایای بازاریابی چریکی

  • ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان
  • افزایش اعتبار برند در میان مخاطبان
  • اغلب مقرون به صرفه است.
  • تنها محدودیت، خلاقیت شماست.

معایب بازاریابی چریکی

  • ایده‌های خلاقانه ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرند و به ضرر برند تمام شوند.
  • ممکن است منجر به عکس العمل‌های منفی مخاطبان شود.
  • ریسک بالا در انتخاب روش‌های خارج از عرف
  • ممکن است با شکست مواجه شود و باعث واکنش منفی شود
بازاریابی چریکی

3 نمونه جالب و موفق از بازاریابی پارتیزانی

اهمیت استفاده از بازاریابی پارتیزانی در کسب و کار باعث شده تا خیلی از کسب و کارها با ایده پردازی و ایجاد هیجان به بازاریابی چریکی بپردازند و تاثیر مثبتی دریافت کنند در این قسمت 3 نمونه موفق از اجرای بازاریابی پارتیزانی که موجب شناخت برند و موفقیت این کسب و کارها گشته را به شما معرفی می کنیم.

3 نمونه موفق بازاریابی
  1. کمپین “Just Do It” شرکت Nike: این کمپین با استفاده از تصاویر قوی و جملات کوتاه و قاطع، افراد را به انجام ورزش و داشتن تلاش برای بهبود خود تشویق می‌کند.
  2. شکلات بونتی: این برند با نصب فنجان‌های قهوه و بستنی‌های یخی غول پیکر در خیابان‌های نیویورک، به جای استفاده از بروشورهای طولانی، موفق شده است تا توجه عموم را جلب کند و مسئله و راه حل خود را برای مشکلات مرتبط با محصولات خود به صورت خلاقانه و موثر به نمایش بگذارد.
  3. کمپین “Think Different” شرکت Apple: این کمپین با استفاده از تصاویر افراد مشهور و نقل قول‌های الهام‌بخش، ایده‌های خلاقانه و نوآورانه شرکت اپل را ترویج کرد و برند را تقویت کرد.

کسب و کار داری و میخوای تبلیغات پیامکی انبوه داشته باشی؟!

ارسال پیامک انبوه با سرعت بالا دریافت گزارش پیامک های ارسال شده بانک شماره موبایل جامع ، به روز و تفکیک شده انواع ارسال منطقه ای، مشاغل، زنده و ... وب سرویس پیامکی رایگان با قابلیت پترن

کلام آخر

بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی چریکی یک استراتژی جالب و موثر برای برندها است که به آنها امکان می‌دهد با استفاده از روش‌های خلاقانه و خارج از چهارچوب، به توجه مخاطبان بیشتری دست یابند و ارتباط نزدیک‌تری با آنها برقرار کنند. اما باید توجه داشت که استفاده از این روش‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تحقیق کافی است تا از عواقب منفی جلوگیری شود و به بهره‌وری بیشتری دست یابیم.

یکی از روش هایی که شما می توانید با خلاقیت و نوآوری و هزینه ارسال پیامک ارزان و بدون صرف هزینه هنگفت در جذب مشتری و افزایش درامد داشته باشید استفاده از سامانه پیامکی برای ارسال پیام های تبلیغاتی جذاب برای برند سازی ست.

سامانه پیامکی پیام رسان یکی از بهترین پنل های پیامکی با امکانات فوق العاده ست که به شما کمک می کند با هزینه های مقرون بصرفه با ارسال پیامک های انبوه به جامعه هدف مشخص بازخورد بالایی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی می توانید با کارشناسان ما در مجموعه پیامکی پیام رسان با شماره 91012767 - 021 تماس بگیرید.

این مقاله مفید بود ؟

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین رتبه 4.7 / 5. تعداد رای : 28

هنوز کسی به این مطلب رای نداده ؛ شما اولین نفر باشید !

تحریریه از سجاد افضلی

سجاد افضلی

سجاد در حال حاضر یک برنامه نویسه که کار سئو و بهینه سازی هم انجام میده ، همیشه در کارش تو فکر خلق ایده های جدیده . به کتاب خوندن و گوش دادن پادکست ها تو حوزه توسعه فردی و رشد کسب و کارم خیلی علاقه داره .

ارسال کامنت

ثبت نام ورود