گردش کار چیست
پیام رسان بلاگ آموزشی گردش کار چیست و نحوه نوشتن گردش کار اداری

گردش کار چیست و نحوه نوشتن گردش کار اداری

نوشته ای از پیام رسان
انتشار در تاریخ 16 دی 1402
دسته بندی: آموزشی

یک سوال خیلی ساده، آیا می دانید گردش کار چیست و داشتن یک سیستم مدیریت گردش کار در کسب و کار چه تاثیری بر عملکرد مجموعه دارد؟ بهینه سازی و مدیریت یک گردش کار باعث ایجاد کارآمدی مجموعه می شود و از هدر رفت اتلاف زمان و انرژی انسانی جلوگیری می کند و این باعث می شود با صرف زمان کمتر عملکرد بهتری دریافت کنید.

در این مقاله می خواهیم مطالبی ارائه دهیم تا شما با نحوه نوشتن گردش کار و مدیریت آن یک مجوعه کارآمد داشته باشید. برای درک واقعی معنی گردش کار چیست با ما در این مقاله همراه باشید.

گردش کار چیست

گردش کار چیست؟

گردش کار به مجموعه و سلسله ای از وظایف که فرآیندهایی بهم پیوسته است گفته می شود. سیستم مدیریت گردش کار به افراد در مدیریت وظایف و مستندسازی کمک می کند. در بیشتر سازمان ها و کسب و کارها با استفاده از نحوه نوشتن گردش کار برای همگام سازی و مشارکت پرسنل در سیستم خود برای کارآمدی مجموعه استفاده می شود.

با استفاده از سیستم مدیریت گردش کار می توانید مجموعه از اقدامات و تعاملات برای تکمیل کردن یک پروژه یا فعالیت را مشخص و مستندسازی کنید، که این عمل باعث بهینه سازی، افزایش همکاری، بهبود راندمان و … در مجموعه می شود.

کسب و کار داری و میخوای تبلیغات پیامکی انبوه داشته باشی؟!

ارسال پیامک انبوه با سرعت بالا دریافت گزارش پیامک های ارسال شده بانک شماره موبایل جامع ، به روز و تفکیک شده انواع ارسال منطقه ای، مشاغل، زنده و ... وب سرویس پیامکی رایگان با قابلیت پترن

انواع گردش کار

ما می توانیم نحوه نوشتن گردش کار را در سه دسته بندی تقسیم می شود که در ادامه بیشتر به توضیح این 3 دسته می پردازیم.

گردش کار فرآیند – Process Workflow

این روش گردش کار زمانی رقم خواهد خورد که شما قبل از شروع گردش کار از مسیر شروع تا پایان آن مطلع باشید و وظایف قابل پیش بینی و تکرار باشند.

گردش کار موردی – Case Workflow

در این روش گردش کار ابتدا شما از مسیر پیش رو و وظایف آن مطلع نیستید. در ادامه شما با جمع آوری اطلاعات و تحلیل آن می توانید وظایف رو مشخص نمایید.

گردش کار پروژه – Project Workflow

این روش مشابه روش گردش کار فرآیند است با این تفاوت که در طول مسیر انعطاف پذیری بیشتری دارد.

 نحوه نوشتن گردش کار

نحوه نوشتن گردش کار اداری

گردش کار اداری یک فرآیند تعریف شده است که وظایف و مسئولیت ها را برای تکمیل یک کار مشخص تعیین می کند. گردش کار اداری می تواند برای ساده سازی فرآیندها، افزایش بهره وری و بهبود کیفیت کار استفاده شود. برای نوشتن یک گردش کار اداری، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. هدف گردش کار را مشخص کنید. هدف گردش کار چیست؟ چه کاری باید انجام شود؟
  2. ذینفعان گردش کار را شناسایی کنید. چه کسانی در گردش کار دخیل هستند؟ چه مسئولیت هایی دارند؟
  3. مراحل گردش کار را تعیین کنید. گردش کار از چه مراحلی تشکیل شده است؟ هر مرحله چه کاری انجام می دهد؟
  4. ورودی ها و خروجی های هر مرحله را مشخص کنید. هر مرحله چه اطلاعاتی را دریافت می کند و چه اطلاعاتی تولید می کند؟
  5. مسئولیت های هر مرحله را تعیین کنید. هر مرحله توسط چه کسی انجام می شود؟
  6. شرایط استثنا را شناسایی کنید. چه اتفاقی می افتد اگر چیزی طبق برنامه پیش نرود؟
سیستم مدیریت گردش کار

اجزای اصلی گردش کار کدام است؟

اجزای اصلی گردش کار در سه دسته اساسی قرار دارند که از مجموعه ای از مراحل تشکیل شده است و عبارتند از:

ذینفعان: ذینفعان افرادی هستند که در گردش کار دخیل هستند یا تحت تأثیر آن قرار می گیرند. زمانی که مراحل گردش کارها خودکار باشد باعث کاهش مشارکت ذینفعان می شود و ذینفعان زمان و شرایطی که سیستم با مشکل مواجه شود وارد عمل می شوند.

ورودی ها و خروجی ها: هر مرحله از گردش کار ورودی ها و خروجی هایی دارد. ورودی ها اطلاعات یا منابعی هستند که برای انجام مرحله مورد نیاز هستند. خروجی ها اطلاعات یا محصولاتی هستند که از مرحله تولید می شوند.

مسئولیت ها: هر مرحله از گردش کار توسط یک یا چند نفر انجام می شود. در این میان شرایط استثنا نیز وجود دارد که در طول کار اتفاق می افتد و روند کار را تغییر می دهند.

منظور از سیستم مدیریت گردش کار چیست؟

مدیریت گردش کار (Workflow Management) به فرآیند طراحی، پیاده سازی و مدیریت گردش کار اشاره دارد. گردش کار یک فرآیند تعریف شده است که وظایف و مسئولیت ها را برای تکمیل یک کار مشخص تعیین می کند.

مدیریت گردش کار می تواند به سازمان ها کمک کند تا فرآیندهای خود را ساده کنند، بهره وری را افزایش دهند و کیفیت کار را بهبود بخشند. مدیریت گردش کار شامل مراحل زیر است:

طراحی گردش کار

در این مرحله، گردش کار از ابتدا طراحی می شود. این شامل تعیین هدف گردش کار، شناسایی ذینفعان، تعیین مراحل گردش کار، مشخص کردن ورودی ها و خروجی های هر مرحله، تعیین مسئولیت های هر مرحله و شناسایی شرایط استثنا می شود.

پیاده سازی گردش کار

در این مرحله، گردش کار طراحی شده به اجرا در می آید. این شامل آموزش کارکنان در مورد گردش کار، ایجاد سیستم های پشتیبانی و ایجاد فرآیندهای نظارتی می شود.

مدیریت گردش کار

در این مرحله، گردش کار اجرا شده مدیریت می شود. این شامل نظارت بر عملکرد گردش کار، شناسایی فرصت های بهبود و انجام تغییرات لازم می شود.

سیستم مدیریت گردش کار

مزایای استفاده از سیستم گردش کار

استفاده از سیستم مدیریت گردش و خرید پنل اس ام اس ، کار هزینه ها را کاهش می دهد و زمان را نیز ذخیره می کند و از نیروی کار برای حل مشکلات سازمان به صورت هدفمند استفاده می کند و این عمل شانس خطاهای انسانی را از بین می برد. از جمله مزیت های سیستم گردش کار که باعث مکانیزه شدن فرایندهای سازمانی می شود به شرح زیر است:

سادگی فرآیندها: سیستم های گردش کار می توانند به ساده سازی فرآیندها کمک کنند. این می تواند منجر به کاهش زمان و هزینه شود.

افزایش بهره وری: سیستم های گردش کار می توانند به افزایش بهره وری کمک کنند. این می تواند منجر به افزایش تولید و کاهش خطا شود.

بهبود کیفیت کار: سیستم های گردش کار می توانند به بهبود کیفیت کار کمک کنند. این می تواند منجر به افزایش رضایت مشتری و کاهش شکایات شود.

بهبود ارتباطات: سیستم های گردش کار می توانند به بهبود ارتباطات بین افراد و گروه های درگیر در یک فرآیند کمک کنند.

بهبود شفافیت: سیستم های گردش کار می توانند به بهبود شفافیت فرآیندها کمک کنند. این می تواند منجر به افزایش اعتماد و رضایت ذینفعان شود.

بهبود انعطاف پذیری: سیستم های گردش کار می توانند به بهبود انعطاف پذیری فرآیندها کمک کنند. این می تواند منجر به افزایش توانایی سازمان در پاسخگویی به تغییرات شود.

کسب و کار داری و میخوای تبلیغات پیامکی انبوه داشته باشی؟!

ارسال پیامک انبوه با سرعت بالا دریافت گزارش پیامک های ارسال شده بانک شماره موبایل جامع ، به روز و تفکیک شده انواع ارسال منطقه ای، مشاغل، زنده و ... وب سرویس پیامکی رایگان با قابلیت پترن

کلام آخر

داشتن یک ابزار ارتباطی قدرتمند در تاثیرگذاری سیستم مدیریت گردش کار بسیار با اهمیت است. سامانه پیامکی یک ابزار ارتباطی قدرتمند است که می تواند در مدیریت گردش کار نقش مهمی ایفا کند.

سامانه های پیامکی می توانند برای ارسال اعلان ها، یادآوری ها، و سایر اطلاعات به افراد و گروه های درگیر در یک فرآیند استفاده شوند.

سامانه پیامکی پیام رسان یک سامانه با ابزار ارتباطی قوی برای ایجاد یک سیستم مدیریت گردش کار است که یک تیم پشتیبانی حرفه ای از آن پشتیبانی می کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 91012767 - 021 تماس حاصل نمایید.

این مقاله مفید بود ؟

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین رتبه 1 / 5. تعداد رای : 4

هنوز کسی به این مطلب رای نداده ؛ شما اولین نفر باشید !

تحریریه از پیام رسان

پیام رسان

مشتری همیشگی ما خواهید شد . قول میدهیم ! در سامانه پیامکی پیام رسان می توانید به افراد مورد نظر خود پیامک متنی و پیام صوتی ارسال کنید. با ثبت نام پنل رایگان پیام رسان، انواع امکانات جهت ارسال پیامک در اختیار کاربران قرار می گیرد.

ارسال کامنت

ثبت نام ورود