رمز یکبارمصرف OTP
پیام رسان بلاگ برنامه نویسان رمز یکبار مصرف OTP چیست و چه مزایایی دارد ؟ +آموزش فعالسازی OTP

رمز یکبار مصرف OTP چیست و چه مزایایی دارد ؟ +آموزش فعالسازی OTP

نوشته ای از پیام رسان
انتشار در تاریخ 27 اردیبهشت 1402
دسته بندی: برنامه نویسان

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در دنیای امروز راه حل های بسیاری برای امنیت ساختار الکترونیکی ارگانها و مراکز ارائه شده است.

رمز یکبار مصرف OTP یکی از شیوه های جدید امنیتی است که فقط یک بار برای وارد شدن یا تراکنش واحد اعتبار دارد و قابل استفاده است. OTP برگرفته از عبارت one time password یا one time pin به معنی رمز عبور می باشد. رمز های ثابت موجب 35% برداشت های غیر مجاز در بانک می گردد که استفاده از رمز یکبار مصرف OTP این روند به 5% کاهش یافت.

در گذشته بسیاری از سایت ها از طریق وب سرویس ایمیل ، کد تاییدی را برای ایمیل کاربران ارسال می کردند. اما امروزه با استفاده از قابلیت وب سرویس ارسال پیامک و افزونه های مختلفی از قبیل افزونه دیجیتس، می توانید شماره موبایل اعضای وبسایت و اپلیکیشن خود را اعتبار سنجی کنید .

رمز یکبار مصرف چیست؟

رمز یکبار مصرف OTP رشته ای از اعداد و کاراکترها هستند. تغییر رمز به صورت منظم برای احراز هویت و اجازه وارد شدن به یک سامانه یا تراکنش های مالی برای افراد ارسال می شود.

زمانیکه یک بار از رمز یکبار مصرف OTP استفاده کردید دیگر نمی توانید برای دفعه دوم از آن رمز استفاده کنید و منقضی و غیر قابل استفاده می شود به این معنی است اگر کاربر دیگری هم به رمز یکبار مصرف OTP شما دسترسی پیدا کند برای او قابل استفاده نیست.

استفاده از رمز یکبار مصرف OTP موجب محافظت از اطلاعات شما می گردد و فردی به غیر از شما با ارسال پیامک OPT  نمی تواند در همان لحظه برای استفاده از  اطلاعات وارد سایت یا سامانه شود.

چگونه از رمز یکبار مصرف در نرم افزار خود استفاده کنیم؟

رمز یکبار مصرف OTP برای وبسایت ها و نرم افزار هایی که اعتبارسنجی کاربران خود اهمیت می دهند بسیار کاربری است . اما چگونه از آن در برنامه خود استفاده کنیم .

جهت اعتبار سنجی با استفاده از پیامک کد تایید OTP باید از قابلیت ارسال پیامک از طریق پترن که در پیام رسان بصورت رایگان برای تمام کسانی که وب سرویس پیامکی فعال دارند در دسترس است.

ثبت نام و ورود با رمز یکبار مصرف

همه ی ما ، امروزه در سایت ها و برنامه های زیادی حساب کاربری داریم و این باعث میشود تا رمز خود را فراموش کنیم .
اگر به فکر تجربه کاربری لذت بخشی برای نرم افزار خود هستید ، قابلیت ثبت نام و ورود با شماره موبایل را برای کاربران خود فعال نمایید .
در این حالت افراد نیازی به داشتن username و یا password نیستند و می توانند تنها با شماره موبایل خود و دریافت کد 4 رقمی ثبت نام کرده و یا وارد سایت شوند .

این کار نیز باعث میشود تا شما سرنخ های ارزشمندی از کاربران وبسایت خود برای ارسال پیامک تبلیغاتی و یا دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید.

کسب و کار داری و میخوای تبلیغات پیامکی انبوه داشته باشی؟!

ارسال پیامک انبوه با سرعت بالا دریافت گزارش پیامک های ارسال شده بانک شماره موبایل جامع ، به روز و تفکیک شده انواع ارسال منطقه ای، مشاغل، زنده و ... وب سرویس پیامکی رایگان با قابلیت پترن

کاربرد رمز یکبار مصرف در سایت و اپلیکیشن

رمز یکبار مصرف OTP کاربردهای بسیاری برای سایت ها و اپلیکیشن ها دارد در اینجا بخشی از این کاربردهای ارسال پیامک OTP را برای شما مطرح میکنیم.

  • پیامک OTP امنیت بسیار بالای برای وارد شدن ایجاد میکند.
  • ارسال پیامک OTP موجب اعتماد بیشتر کاربران برای استفاده از برنامه ها می شود.
  • استفاده از پیامک OTP  بسیار اسان است.
  • ارسال پیامک OTP به دستگاههای جانبی نیاز ندارد؛ بنابراین هزینه کمی را در برمیگیرد.
  • همزمان می توانید برای چندین سامانه رمز یکبار مصرف OTP ارسال کنید.
  • امکان بروز رسانی برای ارسال پیامک  OTP وجود دارد.
  • در وب سرویس REST ، امکان ارسال اس ام اس OTP از طریق ایجاد قالب و پترن امکان پذیر است .

مزایای استفاده از رمز یکبار مصرف

تا این بخش متوجه شده اید رمز یکبار مصرف OTP چیست و چه کاربردی دارد در ادامه مزایای استفاده از رمز یکبار مصرف OTP را برای شما مطرح میکنیم.

  1. استفاده از پیامک OTP باعث امنیت بالا و حفظ اطلاعات می شود و افراد غیر مجاز به محیط کاربری شما چه سامانه باشد یا بانک دسترسی نداشته باشند.
  2. ارسال پیامک OTP از الگوریتم هایی به صورت تصادفی استفاده میکند و همین حدس زدن پیامک OTP  را دشوار میکند.
  3. پیامک OTP به دلیل اینکه فقط یکبار قابل استفاده هستند و کاربر به رمز یکبار مصرف OTP دسترسی پیدا کند در صورت باز پخش رمز و حملات بازپخش مقاوم خواهد بود و پیامک OTP قابل استفاده نخواهد بود.
  4. مدت اعتبار کوتاهی که رمز یکبار مصرف OTP دارد موجب عدم دسترسی هکرها به سایت برای پیامک OTP می گردد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی رمز یکبار مصرف OTP پرداختیم و از مزایاها و ثبت نام و ورود با رمز یکبار مصرف OTP صحبت کردیم شما می توانید برای امنیت و حفظ اطلاعات کسب و کار وب سایت خود از سامانه پیام رسان برای ارسال پیامک OTP استفاده کنید.

سامانه پیامکی پیام رسان قابل اعتمادترین پنل پیامکی برای اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کسب وکار شما تا پایان کار برای نتیجه ی بهتر است برای ارتباط بیشتر و راهنمایی با شماره 02174912 تماس بگیرید.

این مقاله مفید بود ؟

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین رتبه 4.8 / 5. تعداد رای : 21

هنوز کسی به این مطلب رای نداده ؛ شما اولین نفر باشید !

تحریریه از پیام رسان

پیام رسان

مشتری همیشگی ما خواهید شد . قول میدهیم ! در سامانه پیامکی پیام رسان می توانید به افراد مورد نظر خود پیامک متنی و پیام صوتی ارسال کنید. با ثبت نام پنل رایگان پیام رسان، انواع امکانات جهت ارسال پیامک در اختیار کاربران قرار می گیرد.

ارسال کامنت

2 کامنت

  1. باقری

    25 خرداد 1402

    سلام مقالتونو خوندم و جالب بود ولی یه سوالی دارم چجوری میشه کدیکبار مصرف otp را برای شماره های مسدود ارسال کرد؟

    1. پیام رسان

      پیام رسان

      28 خرداد 1402

      سلام برای اینکار شما باید وب سرویس پیامکی خود را فعال کنید . api ارسال پیامک در پیام رسان کاملا رایگان است . پس از فعالسازی وب سرویس ، یک قالب جدید اضافه نمایید و سپس با استفاده از مستندات برنامه نویسی آن را در سایت و اپلیکیشن خود استفاده نمایید . آموزش ارسال OTP

ثبت نام ورود