اگر به دنبال این هستید که تبلیغات آنلاین خود را به روشی اقتصادی و قابل پیش بینی مدیریت کنید، باید بدانید که cpm در تبلیغات چیست و بیشتر با آن آشنا شوید. CPM یا تبلیغات نمایشی یکی از مدل های رایج پرداخت در تبلیغات دیجیتالی است که بر اساس تعداد نمایش تبلیغ هزینه تعیین می شود.
به عبارت ساده، شما در تبلیغات CPM به ازای هر هزار نمایش تبلیغ خود، مبلغ مشخصی پرداخت میکنید. این مدل مناسب کسب و کارهایی است که هدف اصلی آنها برندسازی و جذب آگاهی عمومی است.
تعریف CPM در بازاریابی
تبلیغات CPM چیست؟ CPM یا Cost Per Mille به معنی هزینه به ازای هزار نمایش است. وقتی یک تبلیغات نمایشی اجرا میکنید، مبلغی که پرداخت میکنید به تعداد دفعاتی که تبلیغ شما توسط کاربران دیده میشود بستگی دارد و کیلک کاربران در پرداخت هزینه تبلیغات تاثیر ندارد.
به عنوان مثال، اگر شما در یکی از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام تبلیغ cpm اجرا کنید، هزینه شما بر اساس این است که تبلیغتان هزار بار برای کاربران نمایش داده شده است، چه آنها روی تبلیغ کلیک کنند چه نکنند. این نوع تبلیغات برای برندهایی که میخواهند آگاهی عمومی ایجاد کنند، بسیار مناسب است.
پیشنهاد خواندنی: ریفرال مارکتینگ
انواع تبلیغات نمایشی
تبلیغات نمایشی یا Display Ads نوعی از تبلیغات آنلاین هستند که شامل تصاویر، ویدیوها یا بنرهای گرافیکی در سایت ها و اپلیکیشنها میشوند. هدف آنها جلب توجه کاربران و افزایش آگاهی از برند است که انواع مختلفی دارند در ادامه هر کدام را به شما معرفی می کنیم:
تبلیغات بنری
تبلیغات بنری شامل تصاویر یا گرافیکهایی هستند که در بخش های مختلف وب سایتها نمایش داده میشوند. این تبلیغات در قالب مستطیل یا مربع طراحی میشوند. هدف اصلی آن جلب توجه سریع کاربر با رنگ و طراحی جذاب است. میتواند شامل متن، تصویر و دکمه دعوت به اقدام باشد و برای افزایش بازدید سایت و آگاهی از برند کاربرد دارد.

تبلیغات همسان
تبلیغات همسان به گونهای طراحی میشوند که با محتوای سایت یا اپلیکیشن میزبان هماهنگ باشند و ظاهر آنها شبیه محتوای طبیعی صفحه است. کاربر احساس نمیکند با یک تبلیغ مستقیم رو به روست، به همین دلیل نرخ تعامل و کلیک در این نوع تبلیغ بالاتر است. این روش برای جلب اعتماد مخاطب و انتقال پیام تبلیغی بهصورت غیرمستقیم بسیار مناسب است.
پیشنهاد خواندنی: CPC چیست؟
تبلیغات ویدئویی
در قالب کلیپ های کوتاه در سایته ا، شبکههای اجتماعی یا یوتیوب نمایش داده میشوند و قبل، وسط یا بعد از ویدیوهای دیگر پخش میگردند. ترکیب تصویر، صدا و حرکت باعث ماندگاری پیام در ذهن مخاطب میشود. این نوع تبلیغ برای معرفی محصول یا روایت داستان برند مؤثر بوده و معمولاً نرخ تبدیل و تأثیر احساسی بالایی دارد.
تبلیغات واکنش گرا
تبلیغات واکنش گرا به صورت خودکار اندازه، قالب و ظاهر خود را با فضای نمایش مانند موبایل، تبلت یا دسکتاپ تنظیم میکنند. گوگل این نوع تبلیغ را برای بهینه سازی خودکار پیشنهاد میدهد. این تبلیغات بهترین نسخه خود را متناسب با فضای موجود نمایش میدهند، زمان و هزینه طراحی چند نسخه جداگانه را کاهش میدهند و باعث بهبود عملکرد کمپین و افزایش نرخ کلیک میشوند.

مزایا و معایب CPM
این مدل تبلیغاتی به شما این امکان را میدهد تا هزینه تبلیغ خود را بر اساس تعداد نمایش پیش بینی کنید، اما مانند هر روش دیگری، مزایا و معایبی دارد که باید آنها را بدانید.
| مزایا | معایب |
|---|---|
| با توجه به تعداد نمایش، میتوانید بودجه خود را از قبل برنامهریزی کنید. | ممکن است تبلیغ نمایش داده شود اما کاربران روی آن کلیک نکنند و نبینند. |
| هرچه نمایش بیشتر باشد، آگاهی عمومی نسبت به برند شما نیز افزایش مییابد. | اگر هدف اصلی فروش فوری باشد، CPM به تنهایی کافی نیست. |
| این مدل تبلیغاتی برای معرفی برند یا محصول جدید عالی است. | – |
به همین دلیل، در کنار تبلیغات نمایشی، بهتر است از کمپینهای ترکیبی هم استفاده کنید؛ به طوری که هم آگاهی برند بالا برود و هم تعامل واقعی کاربران بیشتر شود. این ترکیب میتواند شامل تبلیغات CPC یا ارسال پیامک های هدفمند باشد تا بازدهی کمپین بیشتر شود.
پیشنهاد خواندنی: CTR چیست؟
نحوه محاسبه و فرمول CPM
فرمول تبلیغات CPM چیست؟ فرمول ساده برای محاسبه cpm به این صورت است:
CPM = هزینه کل تبلیغ ÷ (تعداد نمایش ÷ 1000)
به عنوان مثال، اگر یک کمپین تبلیغاتی در تلگرام یا هر برنامه شبکه اجتماعی ۱۰ هزار نمایش داشته باشد و شما ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده باشید، محاسبه به شکل زیر است:
CPM = 500,000 ÷ (10,000 ÷ 1000)
CPM = 50,000تومان به ازای هر 1000 نمایش
عوامل تأثیرگذار و نکات بهینهسازی
عوامل تاثیرگذار روی تبلیغات نمایشی عبارتند از : هدفگذاری درست کاربران بر اساس سن، مکان و علایق، طراحی جذاب و کوتاه برای بنر و ویدئو، زمانبندی مناسب نمایش تبلیغ می باشد که با رعایت این نکات، میتوانید اجرای کمپین cpm در تبلیغات را بهینه و موفق اجرا کنید.
پیشنهاد خواندنی: ROI چیست؟
مقایسه CPM با سایر مدلهای پرداخت
مدلهای رایج دیگر در تبلیغات دیجیتال شامل CPC هزینه به ازای هر کلیک و CPA هزینه به ازای هر اقدام هستند. تفاوت اصلی این مدلها با تبلیغات CPM چیست؟ تفاوت آنها در این است که در CPC و CPA، هزینه شما مستقیما به کلیک یا اقدام کاربران بستگی دارد، اما در CPM شما به ازای تعداد نمایش تبلیغ هزینه میکنید.
به عبارت دیگر، هدف اصلی در تبلیغات نمایشی CPM دیده شدن و افزایش آگاهی برند است و الزاما تعامل مستقیم کاربران با تبلیغ تضمین نمیشود.

آیا CPM برای کسبوکار شما مناسب است؟
اگر کسبوکار شما به دنبال افزایش آگاهی برند و دیده شدن گسترده است، تبلیغات CPM گزینه ای عالی است. اما اگر هدف شما فروش فوری یا جمع آوری سرنخ است، ترکیب CPC و CPA گزینه بهتری خواهد بود.
پیشنهاد خواندنی: نیچ مارکتینگ چیست
استراتژیها و نکات برای داشتن کمپین CPM موفق
راز موفقیت در تبلیغات CPM چیست؟ برای موفق شدن در این کمپین چند نکته مهم وجود دارد. میتوانید از پنل پیامکی و تبلیغات cpm را همزمان استفاده کنید تا پیام تبلیغاتی شما هم در بنرها و هم از طریق پیامک به کاربران برسد و تاثیر بیشتری داشته باشد.
پنل پیامکی ابزاری کاربردی و مقرون به صرفه با امکانات فوق العاده برای اجرای تبلیغات پیامکی در کمترین زمان برای هزاران نفر می باشد که می توانید به عنوان مکمل برای بازدهی بیشتر در تبلیغات نمایشی استفاده کنید. امکاناتی که در پنل های معتبری مانند پیام رسان برای تبلیغات وجود دارد شامل:
ارسال پیامک منطقه ای به شماره های موجود در یک شهر و استان، ارسال پیامک از روی نقشه برای شهرهای بزرگ با گستردگی مناطق، ارسال پیامک از دفترچه تلفن یا فایل اکسل، ارسال پیامک براساس مشاغل، پیش شماره، کد پستی و….
کاربرد در گوگل ادز
تبلیغات نمایشی در گوگل ادز از دیگر روش های رایج تبلیغات cpm است که برای نمایش بنرها در شبکه نمایش گوگل است. این مدل برای برندهایی که قصد تبلیغ گسترده دارند، بسیار مناسب است و به راحتی میتوان میزان نمایش و هزینه را کنترل کرد.
گوگل تلاش میکند تبلیغ را به کسانی نشان دهد که با موضوع شما مرتبط هستند تا بیشترین تاثیر را بر ذهن مخاطب بگذارد. در نتیجه، CPM برای کسب و کارهایی که قصد برندسازی و شناخته شدن دارند بسیار مناسب است.
جمعبندی
CPM در واقع روشی برای پرداخت هزینه تبلیغ بر اساس تعداد نمایش است. این مدل برای کمپین های آگاهی بخشی، تبلیغات نمایشی و برندینگ بسیار مناسب است. با توجه به مزایا و محدودیت ها و رعایت نکات بهینهسازی، میتوان کمپینهای نمایشی موفق و اقتصادی راه اندازی کرد.